Op deze pagina's vindt u informatie en afbeeldingen van het geen anderen gebouwd hebben, gebruikmakend van Holland Scale modellen.
Door op onderstaande afbeeldingen te klikken krijgt u een meer uitgebreide beschrijving.
Bert stuurde foto's van zijn project dat met het aanbrengen van verlichting klaar is.
Het heeft even geduurd, maar het maken van de bovenleiding had voorrang. Mijn vrouw en ik kunnen nu genieten van verlichting in de huizen, winkels, het station en de openbare ruimte. Met het gereedkomen van deze laatste stap is het diorama klaar.
Ik heb de huisbelichting artikelen van Viessmann gebruikt, maar ik veel zelf geknipt en gelijmd van dik papier omdat de doosjes niet altijd overeenkomen met de maten van het kozijn en er ook af en toe maskers nodig waren. Met wat uitproberen heb ik ontdekt dat het (onder)vlak, waar de verlichting op schijnt en zichtbaar is door de ramen, uiteindelijk het lichtbeeld bepaald. Met die wetenschap kan je het resultaat wat naar je hand zetten.
Met vriendelijke groet,
Bert
Beste Bert, bedankt voor je foto's en tekst. De sfeer is goed getroffen De kleuren licht zijn aangepast aan de functie van het gebouw, voertuig of openbare ruimte. Dat maakt het een realistisch diorama.
Vriendelijke groet,
Team Holland Scale
De welvaart van een stad is vaak gevormd rond de haven. Schepen vervoerden goederen van en naar de stad om verhandeld te worden. Rond de haven lieten reders hun woonhuis en handelaren pakhuizen bouwen. Het succes van de ondernemer kwam tot uitdrukking in de rijkdom van gevels. Ook de hoogte van het gebouw en de breedte van de voorgevel was bedoeld om succes en rijkdom uit te stralen. Wie een historische plaats bezoekt zal rond de stadshaven mooie gebouwen vinden die de geschiedenis weergeven. Mooi om te zien dat dit thema ook in de modelbouw wordt gebruikt als inspiratie voor een eigen project, zoals blijkt uit onderstaande foto’s van Wouter H.
Beste Wouter, bedankt voor je foto's.
Geachte heer of mevrouw,
Recentelijk heb ik een plattelandshuis met klompen hok bij jullie besteld.
Het spoor kruist de doorgaande weg. | |
Een mooi overzicht van het diorama. Het station met een bushalte voor verder vervoer van reizigers. |
|
De zichtlijn gericht op de straat voor het station. | |
Alles heeft aandacht gekregen. De achtertuinen geven een variatie aan inrichting. | |
Deze foto zou met een drone genomen kunnen zijn. | |
Mooi detail is het wasgoed aan de waslijn. In de tuin groeit de groente. |
Gevels naar voorbeeld van Den Haag. Rene laat ons weten enthousiast te zijn over het bewerken van de gevels. Het is gemakkelijk om kleur aan te brengen. Zelfs als je later iets wilt veranderen kan dat met groot gemak.
|
|
Op de hoek is een café. De plaats waar de buurt elkaar ontmoet. | |
Mooi zoals dit portiek is gemaakt. De opgang naar de bovenwoningen. Op het dak staat een duiventil. | |
Met wat knutselwerk krijgen de modellen een geheel nieuwe vorm. Knap gedaan. | |
Zeker de gebruikte dakconstructie is niet eenvoudig aan alle kanten sluitend te krijgen. | |
Met de gebruike kleuren laat het model eenvoudig passen bij de gekozen omgeving en de periode in de tijd. |
Paul bouwde het model Houtstraat. Hij laat ons zijn het resultaat zien.
Omdat ik verlichting heel sfeerverhogend vind, bouw ik in al mijn huisjes apart verlichte "kamers". De leds zijn apart schakelbaar zodat ik een schakeling in kan zetten om de kamers willekeurig te verlichten. |
|
Een kijkje aan de binnenzijde van het model. Ik ervoor gezorgd dat ik geen lichtlekkage heb door eerst de binnenwanden eerst zwart en dan wit te spuiten. |
Omdat ik verlichting heel sfeerverhogend vind, bouw ik in al mijn huisjes apart verlichte "kamers". |
|
De leds zijn apart schakelbaar zodat ik een schakeling in kan zetten om de kamers willekeurig te verlichten. | |
Alleen de bodemplaat met de wanden moet nog geplaatst worden. | |
Zowel het dak als de stenen heb ik eerst in een basiskleur geschilderd en daarna gedrybrushed. | |
Qua kleuren heb ik me laten inspireren door huisjes bij mij om de hoek die heel veel op dit model lijken.
Beste Paul, bedankt voor je foto’s en tekst. Leuk om te zien dat je interieur ook voorzien is van verschillende soorten vloeren. Ook de schilderijen aan de wand en de binnendeur zijn leuke details. Het huis maakt daarmee een bewoonde indruk. Vriendelijke groet, Team Holland Scale |
Hans schreef: De bouwpakketten van Holland Scale hebben tamelijk gestandaardiseerde maten. Dat is prettig, het maakt onderdelen uitwisselbaar en het maakt allerlei combinaties mogelijk. Door de standaardisatie zitten de onderdelen vaak in wat ruimere aantallen in de mallen. Heb je voor sommige modellen bijvoorbeeld maar één deur nodig, je krijgt er twee en dus houd je er eentje over.
Na een flink aantal huizen te hebben gebouwd beschik ik daardoor over een interessante hoeveelheid extra ramen, deuren, regenpijpen, lijsten enzovoort. Maar ook een aantal muren en muurdelen. Voor sommige modellen moet er een stuk muur weggesneden worden, of zelfs helemaal vervangen. Die restjes komen nog goed van pas!
Toen ik laatst in een pakket in plaats van de verwachte vier maar liefst zes muren aantrof kreeg ik het plan van al die extra onderdelen te proberen een nieuw model te fabriceren: het bonushuisje.
Iedere gemeenschap heeft wel ergens een postkantoor. De plaats waar je postzegels kunt kopen, contant geld opnemen, brieven en pakjes afgeven voor verzending.
Beste Holland Scale,
Ik ben al een tijdje bezig met het verbouwen van enkele prachtige panden van jullie.
Nu ben ik zover dat ik hier enkele foto's van heb kunnen maken om te laten zien wat ik gebouwd heb. Dit alles is op een (oefen)diorama om mezelf te laten groeien in het verbouwen en maken van typische Hollandse straatjes. Afgezien van enkele foutjes ben ik erg tevreden over het resultaat. Hierbij de foto's van enkele panden. Helaas heb ik geen talent in het maken van foto's waardoor het interieur van enkele pandjes niet goed zichtbaar is.
Ik hoop in de toekomst nog veel meer te kunnen maken van jullie bouwpakketten waaronder een AH supermarkt.
Met vriendelijke groet,
Antal van den T.
Hierbij stuur ik u een aantal foto,s van het station Scheemda.
Ik heb de muren geschilderd met Humbrol 62. Daarna heb ik beige rollagen aangebracht met Humbrol 71.Daarna gevoegd met zilverpoets. Even laten drogen en daarna uitwrijven. De voegkleur kun je met wat verf op kleur brengen.
Voor het dak heb ik voegsplit uit een tuincentrum gebruikt. In een plastic zakje doen en met een hamer fijn slaan. Daarna gezeefd en met de bekende verdunde houtlijm methode aangebracht.
Ook heb ik de binnenkant van de perronoverkapping en de overstek van de daken wit geverfd.
Groeten
Jan de W.
Onder een afbeelding van station Scheemda in bedrijf in 1970. De afbeelding is afkomstig van Stationsweb.nl.
Jan, dank je wel voor je foto's en de beschrijving van de afwerking.
De gelijkenis met het echte station heb je goed benaderd.
Beste makers van Holland scale.
Ik heb al veelvuldig gebruik gemaakt van jullie modellen om zo een sfeer van de Nederlandse gracht te creëren. De laatste aanwinst is een krakerspand. Dat is de verbouwing van de boekhandel. Het pand heet nu de groene aanslag, analoog aan het krakersbolwerk in Den Haag dat de Blauwe Aanslag heette (dat was een voormalig belasting-kantoor).Misschien kan dit inspiratie voor anderen zijn?
Beste G. Bedankt voor je inzending. Voor mij is het zeker inspiratie. Het gaf mij de mogelijkheid nog eens te googelen op krakers Den Haag. Ik ben weer helemaal bij. Krakers in H0 geven de modelstad herkenbare historie en een extra onderwerp om over te praten. Wij plaatsen de foto’s graag op de site.
Het is een hele verademing om het woningpark van mijn modelspoorbaan uit te breiden met typisch Nederlandse gebouwen van Holland Scale. Er zullen ongetwijfeld nog nieuwe gaan volgen.
Hoewel de huisjes al prettig gedetailleerd zijn was er de vraag of het nog een tikkeltje echter zou kunnen. Het reliëf in de muren nodigt als het ware uit om iets met de voegen te doen. Daar ben ik niet de enige of de eerste mee. Geïnspireerd door een andere bijdrage alhier ging ik aan de slag. Ik koos voor acrylverf. Aangezien ik ook wel eens de schilderhobby oppak heb ik een ruime voorraad van olieverf en acrylverf. Voor het schilderen op doek vind ik de acrylverf minder fijn, maar voor het modelbaan-gebeuren is het een ideaal materiaal.
Acrylverf dus. Ik koos voor wit. Mijn bedoeling was: de verf zodanig op de muren smeren dat alle voegen goed gevuld zouden worden. Daarna, voor de verf de kans had droog te worden, voorzichtig afvegen, zodat de voegen zouden blijven zitten.
Dat insmeren ging voorspoedig, de eerste zijkant was al gauw wit. Snel en voorzichtig afvegen. Dat deed ik met een vochtig doekje. Een foute keuze, want daardoor veegde ik ook een hoop voegen weer leeg.
Opnieuw insmeren dus, en nu met een droog stuk keukenpapier aan de slag. Nu bleven de voegen gelukkig wel goed gevuld, dus ging ik blijmoedig met de overige muren aan de slag.
Toen alles droog was geworden kon het huisje in elkaar worden gezet, want zo’n verfoperatie gaat gemakkelijker als je met losse muren kunt werken. Wel oppassen dat er geen verf op de plakranden komt, want plasticlijm plakt nu eenmaal beter op plastic.
Het viel me wel op dat niet alleen de voegen wit waren, er was ook een vage witsluier op de muren achtergebleven. Een kenmerk van acrylverf is dat droog ook echt droog is, wegvegen van die sluier lukte dus nier meer zonder het inzetten van te heftige middelen.
Eerlijk gezegd was ik daar in eerste instantie niet zo enthousiast over, maar nu het huisje in elkaar zit ben ik er toch heel tevreden mee, het maakt het geheel in mijn ogen ‘echter’. Kijk maar eens wat het resultaat is in vergelijking met een soortgelijk model dat een dergelijke behandeling niet heeft gehad:
Dialoog met een hobbyist:
Bert; “Het begint aardig op te schieten met mijn HS diorama. Ik mis echter nog een paar winkels tegenover het station en daarvoor heb ik je verbouwde maandaanbieding (2x) bedacht. Het gaat mij vooral om de winkelpui.
Voor een dorp zijn de huizen wat te hoog en ik moet ze dus een kopje kleiner maken. Ik heb wat met karton in elkaar geknutseld om te zien hoe het er uit kan komen te zien.”
Reactie Gerard; “Wat mij opviel is dat je als een planoloog je module aan het bouwen bent. Leuk om te zien hoe je de verschillende gebouwen een schetsmatige plaats hebt gegeven op je module. Ook de kartonnen maquettes van de winkelpanden zijn leuk om te zien.
Bert:”Overigens ben ik geen planoloog (geweest). Misschien kan je zien dat er weg en waterbouw in mijn bloed zit.”
Ook buiten Nederland wordt gebouwd met Holland Scale. Bijvoorbeeld in Duitsland. Jurgen schreef ons: “De Holland Scale huisjes passen perfect in de Noord-Duitse kuststreek. Ik bouw een eilanddorp met de typische uitstraling die daarbij hoort. Helaas ontbreekt een kerk in jullie assortiment. Daarom heb ik deze zelf gemaakt. Misschien een suggestie voor uitbreiding van het assortiment? Enkele modellen heb ik verbouwd. Zo heb ik een gevel ingekort en een deur geplaatst. Ik ga mijn dorp nog uitbreiden met een pension. Daarvoor wil ik modelnummer 15 gebruiken.”
Beste Jurgen,
bedankt voor je fotomateriaal en begeleidende tekst. De kerk is goed gelukt en de losstaande klok maakt het beeld aantrekkelijk om naar te kijken. Het verbouwen van een model geeft direct een heel andere uitstraling. Daarmee kun je naar eigen inzicht een plaatselijke sfeer creëren.
Succes en veel plezier met je bouwproject.
Peter bouwde de slagerij en het woonhuis van zijn opa in H0.
Ook aan het interieur van de slagerij werd gedacht.
Beste Peter,
wat een geweldig resultaat. Goed dat je wens om het model te bouwen groter was dan je vrees dat het niet zou lukken. Daardoor is de vreugde van je project misschien wel dubbel zo groot. Een mooie aanwinst voor je baan.
Gerard
Onderstaand een foto van het orginele pand en de directe omgeving. De gelijkenis is groot.
Ik ben bezig om een modelspoorbaan naar Hollands voorbeeld te maken. Met een oud Hollands centrum om mee te beginnen. Daar komt binnenkort ook het Holland Scale 4e klasse staatsspoor station bij. Jullie modellen bieden volop de mogelijkheid om eigen details aan te brengen. Ik ben nog maar pas bezig en gebruik alleen wat basiskleur verf, lakstiften en de bouwtips op jullie site. Vind het heel leuk om de modellen te bouwen.
René Muilenburg
Beste René, de houten deuren (pakhuis en huis met trapgevel) zijn goed getroffen. Nog niet eerder op deze wijze uitgevoerd gezien. Het detail van de deurklink in het herenhuis is subtiel en doet het goed. Leuk om te zien. Ook de omgeving ziet er goed uit zoals de balken voor de gracht om te voorkomen dat auto's er in kunnen rijden. De Daf is mijn favoriet. Mijn moeder reed in dit model.
Vriendelijke groet,
Gerard,
Holland Scale
Een impressie van verschillende details en de complete gevels.
Op verschillende websites vind je Holland Scale modellen terug. Een mooi voorbeeld is de Gemeente tram Waelstede. Hier vind je ook aangepaste modellen en zelfbouw naar voorbeeld uit de werkelijkheid. zeker een bezoekje waard.
Dit inspirerende diorama toont een voorbeeld van een aantrekkelijk tafereel. Het vertelt een eigen verhaal.
Totaal overzicht emt water en een bootje.
Door te spelen met de rooilijn ontstaat een leuk straatbeeld.
Het zit niet altijd mee. De bakker is ten val gekomen. Hoe loopt dit af?
Blijkbaar is er feest in het huis met de trapgevel en komt de bakker van twee deuren verder een heerlijke taart afleveren.
Ook de achtertuinen zijn goed verzorgd.
De was is bijna droog.
Onderhoud is het behoud van je bezit.
Een tuin vol bloemen.
Even tijd voor een praatje met de buren.
De ornamenten heb ik bedekt met bladgoud. De voegen zijn vervaardigd met de zilverpoets-methode en daarna afgespoten met blanke matte lak.
Het effect is dat er lijkt of er waterschade is op de muren. Daarom is er een nieuwe koperen dakgoot geplaatst. Om de schoorstenen zijn loodslabben tegen het lekken van regenwater aangebracht.
Een leuk bijkomend detail.Op/in de trapgevel is een lantaarn aangebracht.Om het huis nog beter uit te laten komen op de foto heb ik enige figuurtjes neergezet.
Je kunt zien dat de scooter te hard over de stoep rijdt!
Op ons verzoek stuurde een hobbyist zijn banenplan naar ons op. De ruimte van 5,25 M bij 3,20 M biedt plaats voor een grote baan. Het baanplan is getekend met AnyRail.
De eigenaar schreef: "Ik heb een tafel in U-vorm. Daarop heb ik een dubbelspoor gelegd dat helemaal rond gaat over de U-vorm. Aan de ene kant heb ik wat bergen/heuvels gemaakt met een Duits stadje. Aan de andere kant Nederland, met een Nederlands stadje. Ik ben vooral een bouwer en wat minder een rijder met de treinen. Ik heb ook geen ingewikkeld banenplan, maar kan wel met mooie lange treinen rijden. Het Duitse station is groter dan het Nederlandse.
Aan de Nederlandse kant is er een uitwijkspoor dat loopt voor het station langs. Er ligt ook een rangeerspoortje met aan een kant een opslagloods en perron.
De brug loopt over een kanaal dat eindigt bij de loods en bij een molen. voor het kanaal heb ik geen verdieping gemaakt in mijn baan, maar ik heb alle huizen op een laag piepschuim gezet. (Vond het zelf wel de uitvinding, want voor het kanaal hoefde ik alleen een strook piepschuim weg te snijden. Zo kreeg ik een kade en een walkant. en zie je toch een hoogteverschil."
bijgaand nog wat foto's van de Uitspanning om een beeld te krijgen vanuit verschillende richtingen.
Hier zijn twee modellen tegen elkaar aangebouwd. Het is model nr. 13 met de voordeur aan de lange zijde van het pand (model met het rode dak) en model nr. 14. Dit pand heeft de voordeur aan de kopse kant van het gebouw.
Dit witte pand heeft een halletje gekregen. In de woonkamer staat een openhaard. Deze heeft een verlichting die vlammen van het vuur immiteren. Ook achter het zolderraam is verlichting aangebracht.
Een baanidee geïnspireerd op de werkelijkheid.
Hoe ontstaat een leuk idee voor een treinbaan? Je kunt zelf fantaseren of, je kunt gebruik maken van situaties die werkelijk bestaan of bestaan hebben. In mijn zoektocht naar een leuke modelbaan, heb ik gekeken vanuit één element wat ik zeker op mijn baan wilde hebben. Dat is het vierde klasse Waterstaatstation. Op de website van Holland Scale vond ik de plaatsen waar dit station heeft gestaan. Een van die plaatsen is Dedemsvaart. Voldoende aanleiding om te starten met een zoektocht op internet. Ik was blij verrast met alles wat ik vond over de treinhistorie van dit inmiddels niet meer bestaande station.
Station Dedemsvaart en haar omgeving hebben veel elementen om een aantrekkelijke baan te bouwen. Natuurlijk is er het station, wat ongeveer 16 km aflag van Dedemsvaart Dorp. Er is water en om de trein over het water te brengen en de scheepvaart niet te belemmeren, werd een spoordraaibrug gebruikt. Dat is ook een leuk onderwerp om te bouwen. Ook tref je er meerdere ophaalbruggen en een sluisje in de vaart. Aan de vaart hebben scheepswerven gelegen. Een daarvan is de scheepswerf Peters. Om van het station naar het dorp te reizen, bestond een tramverbinding. Ook was er een cichoreifabriek gevestigd en er waren kalkovens en een stellingmolen.Tussen het station en het dorp ligt agrarische grond. Het kanaal werd druk bevaren met verschillende type schepen.
Na wat gepuzzel vond ik op verschillende historische websites informatie en foto's die laten zien hoe de verschillende elementen eruit hebben gezien. Mede met behulp van Google Maps heb ik de locatie van de verschillende gebouwen kunnen achterhalen. Met Street View heb ik een indruk gekregen van de bebouwing langs de vaart.
Een volgende stap in mijn zoektocht was het vinden van schaalmodellen waarmee de situatie rond Dedemsvaart uitgebeeld kan worden. Van de meeste objecten heb ik "Look a Likes" gevonden. Dat zijn modellen die wel de indruk geven van de werkelijke gebouwen maar niet 100% gelijkend zijn. Het zijn in de handel verkrijgbare modellen. Met deze modellen kan ik enige snelheid maken bij het bouwen van mijn nieuwe treinbaan. Ook geeft de lijst van beschikbare modellen een idee van de totale kosten van dit project.
Ik werd steeds enthousiaster over het station en haar omgeving in Dedemsvaart. Ik maakte al enige schetsjes om een idee te krijgen van de grootte van de baan. Ik wilde niet over de afmetingen 1M x 2 M.
Onderstaand alvast de verschillende lokale elementen en de herkomst van de informatie.
In een volgend artikel zal ik de schetsen van de baan publiceren.
Afbeelding | Omschrijving | Bron |
Voormalig treinstation Dedemsvaart. Dit station is tussen oktober 1867 en mei 1938 in gebruik geweest en lag zo'n 16 kilometer van het centrum van Dedemsvaart. | ||
Draaibare Spoorbrug in de Dedemsvaart. Op achtergrond station en cichoreifabriek. |
http://www.beeldbanknieuwleusen.nl/cgi-bin/beeldbank.pl?ident=11490 | |
Tramlocomotief met goederenwagons van de DSM op het stationsemplacement te Dedemsvaart-dorp. | ||
Station Dedemsvaart. Rechts is het Tramstation en links het Treinstation. . | ||
Situatieschets van de kruising tramlijn met staatsspoor. | Beeldbank Museum Palthehof | |
De spoorwegovergang. Links de trambrug. Rechts achter de spoorlijn ligt het station Dedemsvaart. |
||
Scheepswerf Peters en het vrachtschip Rival. |
Beeldbank Historische Vereniging Avereest | |
Kalkoventerrein | Monumenten in de Gemeente Hardenberg. | |
Huizen aan de hoofdvaart | ||
Huizen aan de hoofdvaart | Google Maps |
In 2016 zond Marco van H. foto's van een stadscentum in wording. hij schreef: " Hier bij stuur ik u een paar foto´s hoe ik zelf de bouw pakketjes 7 en 15 door elkaar hebt gebruikt en naar ongeveer dezelfde hoogte hebt gemaakt." Wij hebben de foto's van enige tekst voorzien.
De bouwplaats van het stadscentrum in aanbouw. | |
Holland Scale modellen zojuist ontvangen. Het zijn model 7 (stadspand met halsgevel) en model nr. 15 (herenhuis). | |
De 2 oorspronkelijke voorgevels naast elkaar geven een beeld van de onderlinge verhouding in hoogte en breedte. |
|
Met wat snijwerk in de gevel van het herenhuis is de hoogte van beide modellen gelijk getrokken. | |
Bij het afbouwen van de modellen wordt de eindvorm langzaam zichtbaar. | |
Even het resultaat van het eerste pand wat klaar is laten zien. |
|
Nu de gebouwen naast elkaar staan, zie je duidelijk de verschillen in karakter. Het schilderwerk van de baksteentjes is daar een belangrijke factor in. |
De afwerking van een model is een persoonlijke smaak. Op veler verzoek is het vierde klasse Staatsspoorstation afgebeeld met gevoegde baksteen. Dit is realistischer omdat ze meer overeenkomt met de werkelijkheid. Er zijn nog heel wat locaties te vinden waar dit station in gebruik is. Zowel door de Nederlandse spoorwegen als particuliere eigenaren.
De afmetingen van het station zijn:
Het hoofdgebouw incl. perron: lengte 26,5 cm x breedte 18 cm x hoogte 12,5 cm.
De totale maten complete set met uitbouwen incl. perron: lengte 42,5 cm x 18 cm breedte. Hoogte uitbouw is 5,5 cm.
Dit station is te bouwen zonder de grondplaat.
Extra grondplaten (om het "perron" langer te maken) zijn leverbaar.
Perronzijde. | |
Straatzijde | |
Zijkant gezien vanuit wisselhuis. | |
Zijkant gezien vanuit loodszijde.. |
Op de beurs in Houten heb ik jullie gesproken, waarbij ik vertelde over hoe ik mijn Holland Scale huisjes voorzie van extra bouwkundige details en zo mijn eigen varianten maak. Ik heb een aantal foto's bijgevoegd. Sommige zijn nog niet helemaal af, maar de details zijn al wel zichtbaar.
Een origineel polderhuis. | |
Een verbouwd polderhuis. De voordeur is in het midden van de zijgevel geplaatst. verder is de gevel hoger opgetrokken en van een raam voorzien. | |
Van het huis met het puntdak is de onderbouw van het polderhuis met het mansardedak, waar ik met Auhagen platen een 'houten' top op heb gezet | |
Bij café de Engel heb ik de bovenste etage eraf gezaagd, de lijst teruggeplaatst en een schilddak aangebracht. | |
Arno Strik bouwt in de wintermaanden verschillende modellen van Holland Scale. Hij gebruikt daarbij graag de Air Brush om het model van een eigen karakter te voorzien. Omdat Arno graag andere hobbyisten met deze techniek wil laten kennismaken, stuurde hij bijgaande foto’s. Hierin zien we de fases in het proces en het resultaat.
De onderdelen van het dak en de 4 buitenmuren zijn al in elkaar gezet. | |
.Het zwarte dak wordt nu omgetoverd tot een oranje pannendak. | |
Ramen voorzien van groene lijsten. | |
De buitenmuren worden van voegen voorzien. | |
Dit is het eindresultaat. | |
Compleet met gordijnen. | |
Op de beurs in Houten heb ik jullie gesproken, waarbij ik vertelde over hoe ik mijn Holland Scale huisjes voorzie van extra bouwkundige details en zo mijn eigen varianten maak.
Cafe De Engel Bij dit bouwpakket is de bovenste verdieping eraf gezaagd. De platdak plaat is wel gebruikt, |
|
Huis met Zadeldak Voor dit huisje is de onderbouw gebruikt van het plattelandshuis met mansarde-dak 013. |
|
|
Huis 2 Zadeldak Voor deze woning is gebruik gemaakt van de onderbouw van het polderhuis 001. |
Huis schilddak Voor deze woning is gebruik gemaakt van de onderbouw van het polderhuis 001. |
|
Huis Schilddak met verhoging In principe is de opbouw van deze woning is gelijk aan huis 3 met het schilddak. |
|
|
Polderhuis met aanbouw. Dit huisje betreft het polderhuis 014 en is origineel aan het bouwpakket. |
Beste Henk, bedankt voor je foto's en beschijvingen. Je doet er veel lezers een plezier mee. Inspiratie om Vriendelijke groet, Gerard |
Beste Holland Scale,
Alweer bijna een jaar geleden heb ik het plattelandshuis met klompenhok voor kerst gekregen. Ik denk dat ik in mijn jeugd, zo'n 10-15 jaar geleden voor het laatst een huisje in elkaar heb geplakt.
Nu, als huizenbezitter en een zolder welke zo goed als af is, begint het weer te kriebelen om een modelbaan te bouwen. Om te kijken of ik het nog steeds leuk vond, heb ik besloten om eerst een diorama te bouwen, dit rondom dit leuke en echt Hollandse bouwpakketje.
Ik denk dat ik zo'n 50 uur in het bouwpakket heb zitten. Echter ligt dit absoluut niet aan het te bouwen pakket. Door het leuke pakket bedacht ik constant extra items welke er "ook wel leuk bij zouden staan".
De woning is met een airbrush gespoten en veel van de details in de bakstenen zijn aangebracht met verf en een sateprikker en verf. De woning heeft een interieur gekregen van meubels welke ook daadwerkelijk in mijn eigen woning staan. Ik heb de meubels gefotografeerd en verkleind op schaal. Deze heb ik op karton geplakt.
Ook heb ik de woning binnenverlichting gegeven en een bovenverdieping (inclusief bed). Het glas in lood is tevens gebaseerd op het glas in lood in mijn eigen ramen. Ik heb een foto van de desbetreffende glas in lood gemaakt, de stijlen zijn van het ijzertje van een sluitertje van een vuilniszak (door er een aansteker bij te houden krijgen ze direct de juiste kleur!).
Hier is goed te zien dat een deel van de meubels van beplakt karton zijn gemaakt. Ook de schilderijen aan de muur zijn foto's van mijn eigen vakanties welke verkleind zijn naar 1:87. De vloer is gemaakt van lucifers, welke een wash hebben gekregen.
Om de tweede verdieping beter zichtbaar te maken heb ik met een dremel een stuk uit het dak gehaald waar de grote dakkapel geplaatst diende te worden. Achter het kleine dakkapel heb ik vanwege het formaat wit papier geplakt (op het dak), achteraf had ik beter kunnen kiezen voor gordijnen, maar dat is een zijde welke je op het diorama niet ziet.
Al met al ben ik erg blij met het product en resultaat. Zo blij zelfs dat het tweede bouwpakket (het polderhuis) al in huis heb liggen. Ik heb er zin in!
Met vriendelijke groet,
Mark van der Veen
------------------------------------------------------
Beste Mark,
Je hebt werkelijk een bijzonder mooi diorama gebouwd. In de ogenschijnlijke eenvoud heb je extra dingen toegevoegd zoals je interieur en glas in lood.
Het doet ons veel plezier dat jij plezier hebt van je hobby waarvan een Holland Scale model onderdeel uit maakt.
Er is inmiddels als dank voor je inzending een model onderweg.
Veel ontspannen uren toegewenst met je teruggevonden hobby.
Team Holland Scale
Bestaand pand als inspiratie.
In Woudenberg staat een bijzonder pand. Dat wilde Dion graag benaderen. Hij gebruikte model nr. 8 voor zijn project. Wie het betreffende pand kent ziet de gelijkenis. De kleuren van de kozijnen zijn treffend. ook het ontbreken van de tegels op de trapgevel benadrukt het soberen robuste beeld van het gebouw. | |
De zijgevel. De zware voegen geven het poand een speciaal karakter. | |
Een mooi resultaat. |
Herkent u ze nog, gevels in Amsterdam die gestud moesten worden om omvallen te voorkomen? De gevels moeten bewaard worden tot een grondige restauratie werd uitgevoerd. Een modelbouwer maakt zijn eigen stutten.
In de Nederlandse hobbybladen staan regelmatig mooie voorbeelden van modelbanen. Deze baan stond in Rail Magazine.
Wat naar ons idee leuk is, is dat de baan in gedeelten opgebouwd kan worden en tijdens de bouw al in gebruik is. De baan wordt in iedere fase meer "volwassen". Meer dan genoeg om aan te bouwen en het plezier om de tram of trein al te laten rijden en te rangeren.
Het aantrekkelijke van deze baan is de veelzijdigheid. Ze beschikt over water, een trein gedeelte, tram, doorgaande weg voor verkeer en een landschap met ruimte voor een (klein) station, dorpse bebouwing en platteland. De afmetingen blijven beperkt tot 160x60 cm. |
|
Dit is een opname gemaakt van de gerealiseerde Gelderse Tramweg Maatschappij. De modellen van Holland Scale zijn duidelijk herkenbaar. Wel deels door de bouwer naar eigen inzicht gemodificeerd. |
Het pand van de boekhandel werd door Barco zonder al te grote aanpassingen gebouwd. Onderstaand mijn stappen en het resultaat.
De foto waarmee de etalage wordt weergegeven is ‘geleend’ van Google Street View en afkomstig van Boekhandel Douwes aan de Herengracht in Den Haag. Op de begane grond werd een etalage ingericht. Ook werd een interieur gemaakt, maar summier omdat je door de wand tussen etalage en winkel je er toch niet veel van ziet. Het is te klein om te zien maar het zijn boeken over treinen die daar in de etalage liggen. |
|
De naam van de winkel werd verkregen door de tekst met het juiste lettertype en met de juiste kleur op de juiste grootte uit te printen waarna deze op het model geplakt kon worden. | |
De verdiepingen hebben gordijnen van papieren zakdoekjes. | |
De verlichting bestaat uit een stripje van drie LED’s die je van de rol kunt knippen en waarmee winkel en bovenverdiepingen verlicht worden. Deze werd helemaal in de nok van het pand aangebracht. Daarnaast werden in de etalage nog twee piepkleine LED’s gemonteerd om deze iets helderder te verlichten. |
Bij Café De Engel werden een aantal aanpassingen gedaan. Het model moest zo goed mogelijk lijken op de situatie toen The Golden Earring optrad in dit cafe.
Allereerst is er op de begane grond een andere pui geplaatst. De oorspronkelijke pui heeft twee voordeuren, één voor het café en één voor het bovenhuis. Bij mij is er maar één voordeur aanwezig. | |
Om in dit pand interieur en verlichting in te bouwen is het in iets andere volgorde gebouwd. Na het schilderen en ‘voegen’ van de gevels en de ramen plaatsen ed. zijn eerst de beide zijmuren en de achtergevel aan elkaar gelijmd. | |
Het interieur is op z’n zachts gezegd sober en karig. Op de begane grond is er een bar en wordt de ruimte verder alleen gevuld met enkele statafels. Achter de bar staat de uitbaatster met een schort in de kleur van een zeker biermerk, daarnaast is er een trap naar boven. | |
De hele bovenverdieping staat vol met poppetjes. Dit zijn geen dure Preiser poppetjes maar van die goedkope van 100 in een zakje van Chinese makelij. Het nadeel hiervan is dat alle poppetjes zwart haar hebben. Dit werd opgelost door de poppetjes in drie bergjes op de werktafel uit te spreiden en van één bergje alle poppetjes bruin haar te geven en van een tweede bergje alle poppetjes blond haar. De poppetjes van het derde bergje behielden zwart haar. Toen ik het ooit aan iemand vertelde kreeg ik als reactie dat er ook een hoop grijze koppen tussen had moeten zitten, maar toen was het gebouw al dicht gelijmd. Van de Golden Earring werd er een foto van internet af geplukt en op de juiste grootte geprint. Deze werd tegen de achtergevel op de bovenverdieping geplakt. | |
De ramen en andere lichtdoorlatende kieren worden door mij altijd aan de binnenkant beplakt met zelfklevende aluminiumfolie van een rol uit de bouwmarkt. Hierdoor treed er geen licht meer door kieren of door het plastic van de ramen naar buiten. | |
De tweede verdieping werd niet van een interieur voorzien. Hier werden weer gordijntjes van papieren zakdoekjes aangebracht. |
ontdek op de tweede foto een gevel van eigen ontwerp
groeten Feike R
Hallo Ineke en Gerard,
Al een aantal jaren koop ik huisjes van Holland Scale. Deze zijn zeer gedetailleerd en makkelijk te bouwen. Door het standaard voormaat van de huizen, kun je snel en simpel een mooi straatje maken.
Mijn uitdaging ligt in het aankleden en inrichten van de winkels. Zo heeft de bruidsmodezaak op de hoek een aantal paspoppen in de etalage staan. De groenteman heeft zijn etenswaren buiten uitgestald en bij Blues, de kledingwinkel is het uitverkoop. De inrichting is deels zelfbouw, maar ook de firma Preiser levert leuke sets voor de aankleding.
Het inrichten van het pand doe ik al tijdens de bouw. Allereerst schilder ik alle onderdelen. Is de kleur van de stenen iets te fel, dan wrijf ik er, vlak voordat de verf helemaal droog is, met een stuk keukenpapier overheen. Vervolgens laat ik het goed drogen. Om een cementlook tussen de stenen te krijgen, gebruik ik wat schuurmiddel, dat ik met zwarte plakkaatverf en een drupje zeep door elkaar meng. Hoe grijzer, hoe ouder de cement laag wordt. Laat dit ook goed drogen. Verwijder daarna voorzichtig de restjes uit de ramen en van de zijkanten die gelijmd gaan worden.
Voordat ik het pand in elkaar zet, zijn de muren aan de binnenkant voorzien van steenpapier of proefstukjes behang, die ik meegenomen heb uit de bouwmarkt. Eventueel kun je hier al wat kasten of bijvoorbeeld kledingrekken/ planken etc. tegen aan plakken.
Meestal zet ik de voor-, zij- en achtergevel neer en laat ik 1 kant van het pand open om de rest in te richten. Door + 1 cm van de achterwand een extra wandje van karton neer te zetten, krijg je een kleine ruimte, die je kunt gebruiken om je stroomdraden van je verlichting uit het zicht op te bergen
Voor de vloer bied de bouwmarkt ook een oplossing. Op de afdeling laminaat/parket liggen vaak ook mooie papieren voorbeelden. Even op maat snijden en je hebt een mooie winkelvloer...Eventueel een klein beetje karton eronder plakken voor wat extra stevigheid.
Voor de reclame op het raam van de kledingwinkel heb ik gebruik gemaakt van overheadpapier. Dit is doorzichtig. Na wat stoeien met een tekstverwerkingsprogramma en een aantal pogingen op gewoon papier was ik tevreden en heb het uitgeprint op het overheadpapier. Wees niet te snel met plakken, want de inkt droogt minder snel.
Een toonbank of een tafel erin, een paar poppetjes erbij en er is leven in de winkel. Wat karton met wit papier voor het plafond. Maak een kleine inkeping erin, kun je de draden van je verlichting erdoorheen halen, zodat deze over de tussenverdieping weggewerkt zijn.
Tot slot de laatste wand plaatsen, het dak etc. erop en je winkeltje is klaar.
Voor alle bouwers, neem er de tijd voor. Als je te snel wilt, wordt het er niet mooier op.
Succes,
Peter van den B
Ls,
Zoals jongstleden zaterdag beloofd in Houten stuur ik u hierbij een aantal foto’s van ge/verbouwde huisjes,
alsmede een overzicht van mijn baantje. Het grootste deel van de gebouwen is zelfbouw, ook het station
en de kerk. (deze is losjes gebaseerd op de kerk in Hoenderloo). Ook bij zelfbouw heb ik regelmatig gebruik
gemaakt van ramen en deuren van Holland scale.
Het baanplan is gebaseerd op het ontwerp van Keuvelaar kade waarop de nodige aanpassingen zijn gemaakt.
De baan is slechts 2 mtr lang en tachtig cm diep en stelt een dorp voor in Nederland eind jaren zestig, is nu nog
analoog maar ik heb plannen om de locs te digitaliseren. Rijden komt voor mij op de tweede plaats, ik ben meer een
bouwer en houd ervan zoveel als mogelijk te detailleren. De bebouwing is vrijwel gereed, nu is de beurt aan de
aankleding als auto’s, fietsen, Solexen en brommers etc.
Bovenstaande is slechts ter begeleiding van de foto’s en bedoeld om u inzicht te geven in wat er zoal gebeurt
met de bouwpakketten!
Met vriendelijke groeten,
Jan Z.
LS,
Op Uw site zag ik enkele foto’s van huizen van Uw merk op modelbanen. Ik heb een lange, maar ondiepe baan onder een schuin dak. Met een rij huizen is diepte te creëren. Bijgevoegd enkele foto’s. Wellicht vindt U het leuk deze te gebruiken voor Uw site.
Overigens ziet U ook hoe mooi het station is.
Vriendelijke groet,
JH
Het bouwen van een modelspoorbaan begint met een idee. Daarom publiceren wij graag een ontwerp uit Rail Magazine 2002. Hier heeft Len de Vries en schets gemaakt van de Modelbaan gebouwd door Guillaume Veenhuis.
Met Holland Scale baksteenplaat heb ik een monument gemaakt n.l. de molenaarswoning uit Enkhuizen.
Dit naar aanleiding van een kartonnen model van Peard, vond dat de molenaarswoning in echte baksteenplaat gemaakt moest worden.
Dus zo gezegd zo gedaan. Bijgaand wat fotootjes. Klik op de foto voor kennismaking met het interieur)
Misschien wilt U ze plaatsen op Uw website.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Groet Ed van den Berg
Beste Ed natuurlijk voldoen wij graag aan je verzoek. Een geweldig leuk model.
Ron van Bree uit Asten is blij met de modellen naar Nederlands voorbeeld van de Holland Scale
Hij bouwt ook zelf modellen en vindt het mooi om mijn eigen bouwwerken te laten zien.
Beste Holland Scale,
Aangezien ik meerdere gebouwen van jullie heb vind ik het leuk om eens wat creaties aan jullie te tonen wat ik gemaakt heb.
Het is de bedoeling dat de gebouwen in de toekomst op een module baan komen te staan in een stadse omgeving. (alles speelt zich dan af in de jaren 90) Ik heb het volgende gebouwd dat is een huis in renovatie een groenteboer, antiekhandel (nog niet helemaal afgerond) en een wasserette.
Daarnaast ben ik momenteel ook bezig met een slagerij incl. interieur.
Hier enkele foto's van mijn creaties met Holland Scale.
Deze baan was te bewonderen op Rail in november 2003.
Dit is een baan voor veel kijk plezier.
In eerste instantie heb ik het Polderhuis (bijna) helemaal conform de oorspronkelijke bedoeling van HollandScale gebouwd. Ik wilde hier een wat sjiekere woning van maken, en al gauw kwam het idee van een notariswoning bij me boven.
Daarna kwam het idee op, om het toch wat aan te passen, en het zo een toch wat ander uiterlijk geven, dan het standaard.
Dus ging ik aan de slag.