Op deze pagina's vindt u informatie en afbeeldingen van het geen anderen gebouwd hebben, gebruikmakend van Holland Scale modellen.
Door op onderstaande afbeeldingen te klikken krijgt u een meer uitgebreide beschrijving.
Ik ben bezig om een modelspoorbaan naar Hollands voorbeeld te maken. Met een oud Hollands centrum om mee te beginnen. Daar komt binnenkort ook het Holland Scale 4e klasse staatsspoor station bij. Jullie modellen bieden volop de mogelijkheid om eigen details aan te brengen. Ik ben nog maar pas bezig en gebruik alleen wat basiskleur verf, lakstiften en de bouwtips op jullie site. Vind het heel leuk om de modellen te bouwen.
René Muilenburg
Beste René, de houten deuren (pakhuis en huis met trapgevel) zijn goed getroffen. Nog niet eerder op deze wijze uitgevoerd gezien. Het detail van de deurklink in het herenhuis is subtiel en doet het goed. Leuk om te zien. Ook de omgeving ziet er goed uit zoals de balken voor de gracht om te voorkomen dat auto's er in kunnen rijden. De Daf is mijn favoriet. Mijn moeder reed in dit model.
Vriendelijke groet,
Gerard,
Holland Scale
Een impressie van verschillende details en de complete gevels.
Op verschillende websites vind je Holland Scale modellen terug. Een mooi voorbeeld is de Gemeente tram Waelstede. Hier vind je ook aangepaste modellen en zelfbouw naar voorbeeld uit de werkelijkheid. zeker een bezoekje waard.
Dit inspirerende diorama toont een voorbeeld van een aantrekkelijk tafereel. Het vertelt een eigen verhaal.
Totaal overzicht emt water en een bootje.
Door te spelen met de rooilijn ontstaat een leuk straatbeeld.
Het zit niet altijd mee. De bakker is ten val gekomen. Hoe loopt dit af?
Blijkbaar is er feest in het huis met de trapgevel en komt de bakker van twee deuren verder een heerlijke taart afleveren.
Ook de achtertuinen zijn goed verzorgd.
De was is bijna droog.
Onderhoud is het behoud van je bezit.
Een tuin vol bloemen.
Even tijd voor een praatje met de buren.
De ornamenten heb ik bedekt met bladgoud. De voegen zijn vervaardigd met de zilverpoets-methode en daarna afgespoten met blanke matte lak.
Het effect is dat er lijkt of er waterschade is op de muren. Daarom is er een nieuwe koperen dakgoot geplaatst. Om de schoorstenen zijn loodslabben tegen het lekken van regenwater aangebracht.
Een leuk bijkomend detail.Op/in de trapgevel is een lantaarn aangebracht.Om het huis nog beter uit te laten komen op de foto heb ik enige figuurtjes neergezet.
Je kunt zien dat de scooter te hard over de stoep rijdt!
Op ons verzoek stuurde een hobbyist zijn banenplan naar ons op. De ruimte van 5,25 M bij 3,20 M biedt plaats voor een grote baan. Het baanplan is getekend met AnyRail.
De eigenaar schreef: "Ik heb een tafel in U-vorm. Daarop heb ik een dubbelspoor gelegd dat helemaal rond gaat over de U-vorm. Aan de ene kant heb ik wat bergen/heuvels gemaakt met een Duits stadje. Aan de andere kant Nederland, met een Nederlands stadje. Ik ben vooral een bouwer en wat minder een rijder met de treinen. Ik heb ook geen ingewikkeld banenplan, maar kan wel met mooie lange treinen rijden. Het Duitse station is groter dan het Nederlandse.
Aan de Nederlandse kant is er een uitwijkspoor dat loopt voor het station langs. Er ligt ook een rangeerspoortje met aan een kant een opslagloods en perron.
De brug loopt over een kanaal dat eindigt bij de loods en bij een molen. voor het kanaal heb ik geen verdieping gemaakt in mijn baan, maar ik heb alle huizen op een laag piepschuim gezet. (Vond het zelf wel de uitvinding, want voor het kanaal hoefde ik alleen een strook piepschuim weg te snijden. Zo kreeg ik een kade en een walkant. en zie je toch een hoogteverschil."
bijgaand nog wat foto's van de Uitspanning om een beeld te krijgen vanuit verschillende richtingen.
Hier zijn twee modellen tegen elkaar aangebouwd. Het is model nr. 13 met de voordeur aan de lange zijde van het pand (model met het rode dak) en model nr. 14. Dit pand heeft de voordeur aan de kopse kant van het gebouw.
Dit witte pand heeft een halletje gekregen. In de woonkamer staat een openhaard. Deze heeft een verlichting die vlammen van het vuur immiteren. Ook achter het zolderraam is verlichting aangebracht.
Een baanidee geïnspireerd op de werkelijkheid.
Hoe ontstaat een leuk idee voor een treinbaan? Je kunt zelf fantaseren of, je kunt gebruik maken van situaties die werkelijk bestaan of bestaan hebben. In mijn zoektocht naar een leuke modelbaan, heb ik gekeken vanuit één element wat ik zeker op mijn baan wilde hebben. Dat is het vierde klasse Waterstaatstation. Op de website van Holland Scale vond ik de plaatsen waar dit station heeft gestaan. Een van die plaatsen is Dedemsvaart. Voldoende aanleiding om te starten met een zoektocht op internet. Ik was blij verrast met alles wat ik vond over de treinhistorie van dit inmiddels niet meer bestaande station.
Het Station Dedemsvaart en haar omgeving hebben veel elementen om een aantrekkelijke baan te bouwen. Natuurlijk is er het station, wat ongeveer 16 km aflag van Dedemsvaart Dorp. Er is water en om de trein over het water te brengen en de scheepvaart niet te belemmeren, werd een spoordraaibrug gebruikt. Dat is ook een leuk onderwerp om te bouwen. Ook tref je er meerdere ophaalbruggen en een sluisje in de vaart. Aan de vaart hebben scheepswerven gelegen. Een daarvan is de scheepswerf Peters. Om van het station naar het dorp te reizen, bestond een tramverbinding. Ook was er een cichoreifabriek gevestigd en er waren kalkovens en een stellingmolen.Tussen het station en het dorp ligt agrarische grond. Het kanaal werd druk bevaren met verschillende type schepen.
Na wat gepuzzel vond ik op verschillende historische websites informatie en foto's die laten zien hoe de verschillende elementen eruit hebben gezien. Mede met behulp van Google Maps heb ik de locatie van de verschillende gebouwen kunnen achterhalen. Met Street View heb ik een indruk gekregen van de bebouwing langs de vaart.
Een volgende stap in mijn zoektocht was het vinden van schaalmodellen waarmee de situatie rond Dedemsvaart uitgebeeld kan worden. Van de meeste objecten heb ik "Look a Likes" gevonden. Dat zijn modellen die wel de indruk geven van de werkelijke gebouwen maar niet 100% gelijkend zijn. Het zijn in de handel verkrijgbare modellen. Met deze modellen kan ik enige snelheid maken bij het bouwen van mijn nieuwe treinbaan. Ook geeft de lijst van beschikbare modellen een idee van de totale kosten van dit project.
Ik werd steeds enthousiaster over het station en haar omgeving in Dedemsvaart. Ik maakte al enige schetsjes om een idee te krijgen van de grootte van de baan. Ik wilde niet over de afmetingen 1M x 2 M.
Onderstaand alvast de verschillende lokale elementen en de herkomst van de informatie.
In een volgend artikel zal ik de schetsen van de baan publiceren.
Afbeelding | Omschrijving | Bron |
![]() |
Voormalig treinstation Dedemsvaart. Dit station is tussen oktober 1867 en mei 1938 in gebruik geweest en lag zo'n 16 kilometer van het centrum van Dedemsvaart. | |
![]() |
Draaibare Spoorbrug in de Dedemsvaart. Op achtergrond station en cichoreifabriek. |
http://www.beeldbanknieuwleusen.nl/cgi-bin/beeldbank.pl?ident=11490 |
![]() |
Tramlocomotief met goederenwagons van de DSM op het stationsemplacement te Dedemsvaart-dorp. | |
![]() |
Station Dedemsvaart. Rechts is het Tramstation en links het Treinstation. . | |
![]() |
Situatieschets van de kruising tramlijn met staatsspoor. | Beeldbank Museum Palthehof |
![]() |
De spoorwegovergang. Links de trambrug. Rechts achter de spoorlijn ligt het station Dedemsvaart. |
|
![]() |
Scheepswerf Peters en het vrachtschip Rival. |
Beeldbank Historische Vereniging Avereest |
![]() |
Kalkoventerrein | Monumenten in de Gemeente Hardenberg. |
![]() |
Huizen aan de hoofdvaart | |
![]() |
Huizen aan de hoofdvaart | Google Maps |
In 2016 zond Marco van H. foto's van een stadscentum in wording. hij schreef: " Hier bij stuur ik u een paar foto´s hoe ik zelf de bouw pakketjes 7 en 15 door elkaar hebt gebruikt en naar ongeveer dezelfde hoogte hebt gemaakt." Wij hebben de foto's van enige tekst voorzien.
![]() |
De bouwplaats van het stadscentrum in aanbouw. |
![]() ![]() |
Holland Scale modellen zojuist ontvangen. Het zijn model 7 (stadspand met halsgevel) en model nr. 15 (herenhuis). |
![]() |
De 2 oorspronkelijke voorgevels naast elkaar geven een beeld van de onderlinge verhouding in hoogte en breedte. |
![]() |
Met wat snijwerk in de gevel van het herenhuis is de hoogte van beide modellen gelijk getrokken. |
![]() |
Bij het afbouwen van de modellen wordt de eindvorm langzaam zichtbaar. |
![]() |
|
![]() |
Even het resultaat van het eerste pand wat klaar is laten zien. |
![]() |
Nu de gebouwen naast elkaar staan, zie je duidelijk de verschillen in karakter. Het schilderwerk van de baksteentjes is daar een belangrijke factor in. |
De afwerking van een model is een persoonlijke smaak. Op veler verzoek is het vierde klasse Staatsspoorstation afgebeeld met gevoegde baksteen. Dit is realistischer omdat ze meer overeenkomt met de werkelijkheid. Er zijn nog heel wat locaties te vinden waar dit station in gebruik is. Zowel door de Nederlandse spoorwegen als particuliere eigenaren.
De afmetingen van het station zijn:
Het hoofdgebouw incl. perron: lengte 26,5 cm x breedte 18 cm x hoogte 12,5 cm.
De totale maten complete set met uitbouwen incl. perron: lengte 42,5 cm x 18 cm breedte. Hoogte uitbouw is 5,5 cm.
Dit station is te bouwen zonder de grondplaat.
Extra grondplaten (om het "perron" langer te maken) zijn leverbaar.
![]() |
Perronzijde. |
![]() |
Straatzijde |
![]() |
Zijkant gezien vanuit wisselhuis. |
![]() |
Zijkant gezien vanuit loodszijde.. |
Op de beurs in Houten heb ik jullie gesproken, waarbij ik vertelde over hoe ik mijn Holland Scale huisjes voorzie van extra bouwkundige details en zo mijn eigen varianten maak. Ik heb een aantal foto's bijgevoegd. Sommige zijn nog niet helemaal af, maar de details zijn al wel zichtbaar.
![]() |
Een origineel polderhuis. |
![]() |
Een verbouwd polderhuis. De voordeur is in het midden van de zijgevel geplaatst. verder is de gevel hoger opgetrokken en van een raam voorzien. |
![]() |
Van het huis met het puntdak is de onderbouw van het polderhuis met het mansardedak, waar ik met Auhagen platen een 'houten' top op heb gezet |
![]() |
Bij café de Engel heb ik de bovenste etage eraf gezaagd, de lijst teruggeplaatst en een schilddak aangebracht. |
![]() |
|
![]() |
|
Arno Strik bouwt in de wintermaanden verschillende modellen van Holland Scale. Hij gebruikt daarbij graag de Air Brush om het model van een eigen karakter te voorzien. Omdat Arno graag andere hobbyisten met deze techniek wil laten kennismaken, stuurde hij bijgaande foto’s. Hierin zien we de fases in het proces en het resultaat.
![]() |
De onderdelen van het dak en de 4 buitenmuren zijn al in elkaar gezet. |
![]() |
.Het zwarte dak wordt nu omgetoverd tot een oranje pannendak. |
![]() |
Ramen voorzien van groene lijsten. |
![]() |
De buitenmuren worden van voegen voorzien. |
![]() |
Dit is het eindresultaat. |
![]() |
Compleet met gordijnen. |
Bestaand pand als inspiratie.
![]() |
In Woudenberg staat een bijzonder pand. Dat wilde Dion graag benaderen. Hij gebruikte model nr. 8 voor zijn project. Wie het betreffende pand kent ziet de gelijkenis. De kleuren van de kozijnen zijn treffend. ook het ontbreken van de tegels op de trapgevel benadrukt het soberen robuste beeld van het gebouw. |
![]() |
De zijgevel. De zware voegen geven het poand een speciaal karakter. |
![]() |
Een mooi resultaat. |
Herkent u ze nog, gevels in Amsterdam die gestud moesten worden om omvallen te voorkomen? De gevels moeten bewaard worden tot een grondige restauratie werd uitgevoerd. Een modelbouwer maakt zijn eigen stutten.
In de Nederlandse hobbybladen staan regelmatig mooie voorbeelden van modelbanen. Deze baan stond in Rail Magazine.
Wat naar ons idee leuk is, is dat de baan in gedeelten opgebouwd kan worden en tijdens de bouw al in gebruik is. De baan wordt in iedere fase meer "volwassen". Meer dan genoeg om aan te bouwen en het plezier om de tram of trein al te laten rijden en te rangeren.
![]() |
Het aantrekkelijke van deze baan is de veelzijdigheid. Ze beschikt over water, een trein gedeelte, tram, doorgaande weg voor verkeer en een landschap met ruimte voor een (klein) station, dorpse bebouwing en platteland. De afmetingen blijven beperkt tot 160x60 cm. |
![]() |
Dit is een opname gemaakt van de gerealiseerde Gelderse Tramweg Maatschappij. De modellen van Holland Scale zijn duidelijk herkenbaar. Wel deels door de bouwer naar eigen inzicht gemodificeerd. |
Het pand van de boekhandel werd door Barco zonder al te grote aanpassingen gebouwd. Onderstaand mijn stappen en het resultaat.
De foto waarmee de etalage wordt weergegeven is ‘geleend’ van Google Street View en afkomstig van Boekhandel Douwes aan de Herengracht in Den Haag. Op de begane grond werd een etalage ingericht. Ook werd een interieur gemaakt, maar summier omdat je door de wand tussen etalage en winkel je er toch niet veel van ziet. Het is te klein om te zien maar het zijn boeken over treinen die daar in de etalage liggen. |
|
![]() |
De naam van de winkel werd verkregen door de tekst met het juiste lettertype en met de juiste kleur op de juiste grootte uit te printen waarna deze op het model geplakt kon worden. |
![]() |
De verdiepingen hebben gordijnen van papieren zakdoekjes. |
![]() |
De verlichting bestaat uit een stripje van drie LED’s die je van de rol kunt knippen en waarmee winkel en bovenverdiepingen verlicht worden. Deze werd helemaal in de nok van het pand aangebracht. Daarnaast werden in de etalage nog twee piepkleine LED’s gemonteerd om deze iets helderder te verlichten. |
Bij Café De Engel werden een aantal aanpassingen gedaan. Het model moest zo goed mogelijk lijken op de situatie toen The Golden Earring optrad in dit cafe.
![]() |
Allereerst is er op de begane grond een andere pui geplaatst. De oorspronkelijke pui heeft twee voordeuren, één voor het café en één voor het bovenhuis. Bij mij is er maar één voordeur aanwezig. |
![]() |
Om in dit pand interieur en verlichting in te bouwen is het in iets andere volgorde gebouwd. Na het schilderen en ‘voegen’ van de gevels en de ramen plaatsen ed. zijn eerst de beide zijmuren en de achtergevel aan elkaar gelijmd. |
Het interieur is op z’n zachts gezegd sober en karig. Op de begane grond is er een bar en wordt de ruimte verder alleen gevuld met enkele statafels. Achter de bar staat de uitbaatster met een schort in de kleur van een zeker biermerk, daarnaast is er een trap naar boven. | |
![]() |
De hele bovenverdieping staat vol met poppetjes. Dit zijn geen dure Preiser poppetjes maar van die goedkope van 100 in een zakje van Chinese makelij. Het nadeel hiervan is dat alle poppetjes zwart haar hebben. Dit werd opgelost door de poppetjes in drie bergjes op de werktafel uit te spreiden en van één bergje alle poppetjes bruin haar te geven en van een tweede bergje alle poppetjes blond haar. De poppetjes van het derde bergje behielden zwart haar. Toen ik het ooit aan iemand vertelde kreeg ik als reactie dat er ook een hoop grijze koppen tussen had moeten zitten, maar toen was het gebouw al dicht gelijmd. Van de Golden Earring werd er een foto van internet af geplukt en op de juiste grootte geprint. Deze werd tegen de achtergevel op de bovenverdieping geplakt. |
![]() |
De ramen en andere lichtdoorlatende kieren worden door mij altijd aan de binnenkant beplakt met zelfklevende aluminiumfolie van een rol uit de bouwmarkt. Hierdoor treed er geen licht meer door kieren of door het plastic van de ramen naar buiten. |
![]() |
De tweede verdieping werd niet van een interieur voorzien. Hier werden weer gordijntjes van papieren zakdoekjes aangebracht. |
ontdek op de tweede foto een gevel van eigen ontwerp
groeten Feike R
Hallo Ineke en Gerard,
Al een aantal jaren koop ik huisjes van Holland Scale. Deze zijn zeer gedetailleerd en makkelijk te bouwen. Door het standaard voormaat van de huizen, kun je snel en simpel een mooi straatje maken.
Mijn uitdaging ligt in het aankleden en inrichten van de winkels. Zo heeft de bruidsmodezaak op de hoek een aantal paspoppen in de etalage staan. De groenteman heeft zijn etenswaren buiten uitgestald en bij Blues, de kledingwinkel is het uitverkoop. De inrichting is deels zelfbouw, maar ook de firma Preiser levert leuke sets voor de aankleding.
Het inrichten van het pand doe ik al tijdens de bouw. Allereerst schilder ik alle onderdelen. Is de kleur van de stenen iets te fel, dan wrijf ik er, vlak voordat de verf helemaal droog is, met een stuk keukenpapier overheen. Vervolgens laat ik het goed drogen. Om een cementlook tussen de stenen te krijgen, gebruik ik wat schuurmiddel, dat ik met zwarte plakkaatverf en een drupje zeep door elkaar meng. Hoe grijzer, hoe ouder de cement laag wordt. Laat dit ook goed drogen. Verwijder daarna voorzichtig de restjes uit de ramen en van de zijkanten die gelijmd gaan worden.
Voordat ik het pand in elkaar zet, zijn de muren aan de binnenkant voorzien van steenpapier of proefstukjes behang, die ik meegenomen heb uit de bouwmarkt. Eventueel kun je hier al wat kasten of bijvoorbeeld kledingrekken/ planken etc. tegen aan plakken.
Meestal zet ik de voor-, zij- en achtergevel neer en laat ik 1 kant van het pand open om de rest in te richten. Door + 1 cm van de achterwand een extra wandje van karton neer te zetten, krijg je een kleine ruimte, die je kunt gebruiken om je stroomdraden van je verlichting uit het zicht op te bergen
Voor de vloer bied de bouwmarkt ook een oplossing. Op de afdeling laminaat/parket liggen vaak ook mooie papieren voorbeelden. Even op maat snijden en je hebt een mooie winkelvloer...Eventueel een klein beetje karton eronder plakken voor wat extra stevigheid.
Voor de reclame op het raam van de kledingwinkel heb ik gebruik gemaakt van overheadpapier. Dit is doorzichtig. Na wat stoeien met een tekstverwerkingsprogramma en een aantal pogingen op gewoon papier was ik tevreden en heb het uitgeprint op het overheadpapier. Wees niet te snel met plakken, want de inkt droogt minder snel.
Een toonbank of een tafel erin, een paar poppetjes erbij en er is leven in de winkel. Wat karton met wit papier voor het plafond. Maak een kleine inkeping erin, kun je de draden van je verlichting erdoorheen halen, zodat deze over de tussenverdieping weggewerkt zijn.
Tot slot de laatste wand plaatsen, het dak etc. erop en je winkeltje is klaar.
Voor alle bouwers, neem er de tijd voor. Als je te snel wilt, wordt het er niet mooier op.
Succes,
Peter van den B
Ls,
Zoals jongstleden zaterdag beloofd in Houten stuur ik u hierbij een aantal foto’s van ge/verbouwde huisjes,
alsmede een overzicht van mijn baantje. Het grootste deel van de gebouwen is zelfbouw, ook het station
en de kerk. (deze is losjes gebaseerd op de kerk in Hoenderloo). Ook bij zelfbouw heb ik regelmatig gebruik
gemaakt van ramen en deuren van Holland scale.
Het baanplan is gebaseerd op het ontwerp van Keuvelaar kade waarop de nodige aanpassingen zijn gemaakt.
De baan is slechts 2 mtr lang en tachtig cm diep en stelt een dorp voor in Nederland eind jaren zestig, is nu nog
analoog maar ik heb plannen om de locs te digitaliseren. Rijden komt voor mij op de tweede plaats, ik ben meer een
bouwer en houd ervan zoveel als mogelijk te detailleren. De bebouwing is vrijwel gereed, nu is de beurt aan de
aankleding als auto’s, fietsen, Solexen en brommers etc.
Bovenstaande is slechts ter begeleiding van de foto’s en bedoeld om u inzicht te geven in wat er zoal gebeurt
met de bouwpakketten!
Met vriendelijke groeten,
Jan Z.
LS,
Op Uw site zag ik enkele foto’s van huizen van Uw merk op modelbanen. Ik heb een lange, maar ondiepe baan onder een schuin dak. Met een rij huizen is diepte te creëren. Bijgevoegd enkele foto’s. Wellicht vindt U het leuk deze te gebruiken voor Uw site.
Overigens ziet U ook hoe mooi het station is.
Vriendelijke groet,
JH
Het bouwen van een modelspoorbaan begint met een idee. Daarom publiceren wij graag een ontwerp uit Rail Magazine 2002. Hier heeft Len de Vries en schets gemaakt van de Modelbaan gebouwd door Guillaume Veenhuis.
Met Holland Scale baksteenplaat heb ik een monument gemaakt n.l. de molenaarswoning uit Enkhuizen.
Dit naar aanleiding van een kartonnen model van Peard, vond dat de molenaarswoning in echte baksteenplaat gemaakt moest worden.
Dus zo gezegd zo gedaan. Bijgaand wat fotootjes. Klik op de foto voor kennismaking met het interieur)
Misschien wilt U ze plaatsen op Uw website.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Groet Ed van den Berg
Beste Ed natuurlijk voldoen wij graag aan je verzoek. Een geweldig leuk model.
Ron van Bree uit Asten is blij met de hollandse modellen van de Holland Scale
Hij bouwt ook zelf modellen en vindt het mooi om mijn eigen bouwwerken te laten zien.
Beste Holland Scale,
Aangezien ik meerdere gebouwen van jullie heb vind ik het leuk om eens wat creaties aan jullie te tonen wat ik gemaakt heb.
Het is de bedoeling dat de gebouwen in de toekomst op een module baan komen te staan in een stadse omgeving. (alles speelt zich dan af in de jaren 90) Ik heb het volgende gebouwd dat is een huis in renovatie een groenteboer, antiekhandel (nog niet helemaal afgerond) en een wasserette.
Daarnaast ben ik momenteel ook bezig met een slagerij incl. interieur.
Hier enkele foto's van mijn creaties met Holland Scale.
Deze baan was te bewonderen op Rail in november 2003.
Dit is een baan voor veel kijk plezier.
In eerste instantie heb ik het Polderhuis (bijna) helemaal conform de oorspronkelijke bedoeling van HollandScale gebouwd. Ik wilde hier een wat sjiekere woning van maken, en al gauw kwam het idee van een notariswoning bij me boven.
Daarna kwam het idee op, om het toch wat aan te passen, en het zo een toch wat ander uiterlijk geven, dan het standaard.
Dus ging ik aan de slag.
Hans Keegstra bouwde zijn eigen polderhuis dat past in de omgeving van zijn baan.
In 8 stappen kunnen wij de bouw volgen.
nog meer foto,s van een enthousiaste bouwer uit Amerika.
Hartelijk dank voor deze mooie foto's en de mail die wij ontvingen.
Ook Rotterdam laat zich uitbeelden met Holland Scale modellen.
Herinneringen zijn een voedingsbodem voor inspiratie. In combinatie met vakmanschap geeft dat prachtige resultaten.
Door meerdere modellen naast elkaar te plaatsen ontstaat een straatbeeld.
Om een staat te bouwen kunnen uitstekende delen aan de zijmuren, zoals muurankers, het best weggelaten worden.
Wat te doen als er niet genoeg ruimte op de baan is om de volledige modellen te plaatsen?
Richard is maquette bouwer en heeft als hobby fotograferen. Van zijn kwaliteiten kunnen wij hier genieten.
Deze vereniging bouwt Zevenbergen na. De gebouwde omgeving is vastgelegd op foto om een zo getrouw mogelijk model te maken. Daarnaast helpen archieven met de juiste maten. Deze baan wordt met het jaar fraaier.
Railclub Utrecht maakt enthousiast gebruik van Holland Scale modellen. Deze straat is een deel van de stad. De grote panden worden gebruikt om te wonen en voor opslag van goederen. Sommige van de hier gebruikte Holland Scale modellen zijn met de achtergevel naar de straatkant geplaatst. Zo ontstaat een grotere variatie in gevels. Dit verhoogt de kijkwaarde.
Het begon in het voorjaar. Peter zag een aantal woningen die de gewenste variatie op zijn modelspoorbaan zou brengen. Met foto's, tekeningen, inzet en enig materiaal bouwde hij natuurgetrouwe modellen.
Het verhaal, de foto's en de tekeningen zijn van Peter Wijshake.
Via de site heb ik de aprilaanbieding besteld: 2 huizen van hollandscale voor 33,-
Het is een mooi model, op de site in een mooie besmettelijke blauwe kleur geschilderd, ik had gehoopt dat ik ze in die blauwe kleur zou krijgen, dit viel tegen, ik kreeg een grijze kleur. Ik heb een tijdje getobd in welke kleur ik hem zou moeten verven (ik ben 14, dus ik heb geen airbrush), ik besloot het eerste model wit te maken. Toen volgde een probleem.
Ernstig wielerongeval bij optimaal gebruik van Holland Scale bouwdelen.
Post K is de overweg post in de 2e Rosestraat in Rotterdam, hier werden de overwegen en armseinen bediend van de aankomst/vertrek en uitstootsporen van het goederenstation Feyenoord. Voor dit model heb ik geen tekeningen kunnen achterhalen en is tot stand gekomen door zelf op te meten en foto materiaal.
De maker van deze bouwwerken schrijft:"Mijn modellen zijn gemaakt met behulp van bestek tekeningen afkomstig van de N.S. Veel van deze tekeningen zijn destijds gemicrofilmd en verblijven in Het Utrechts Archief. Deze zijn voor eenieder toegankelijk.
Dit model is de zanddrooginrichting van depot Feyenoord. Het orgineel is aanbesteed in 1939 samen met de uitbreiding (lage gedeelte ) van het gebouw van voor een raming van fl 10.000
Garage "Los Ballos" is een klassieker. Al in 1997 heeft Railmagazine een serie artikelen gewijd aan dit garagebedrijf, annex tankstation aan huis.
Soms denk je hoe kan ik mijn baan verder aankleden. Je hebt dan behoefte aan voorbeelden. Hier zijn enkele foto's om de fantasie te ondersteunen.
Deze baan is gebouwd voor de IJsselland Modelbouwgroep en te zien op Eurospoor 2001.
Dit baanplan is een zogenaamd diorama. Het zichtbare gedeelte heeft de afmetingen van ½×2 m². Maar aan één of twee zijden dient een "fiddle yard" te worden geplaatst waar treinen uit het zicht opgesteld kunnen worden. Het geheel zal dan minimaal 3 m lang worden bij een "fiddle yard" aan één kant.
Dit Holland Scale baanplan is het eenvoudigste ontwerp. Een simpel ovaal voor personen- en goederenverkeer met een oppervlakte van 1×2 m². De baan kent bijna geen reliëf en wanneer u de begroeing in toom houdt kan de maximale hoogte beperkt blijven tot 30 cm. Deze baan is daarom geschikt als opklapbaan, bijvoorbeeld boven een logeerbed.