Een baanidee geïnspireerd op de werkelijkheid.
Hoe ontstaat een leuk idee voor een treinbaan? Je kunt zelf fantaseren of, je kunt gebruik maken van situaties die werkelijk bestaan of bestaan hebben. In mijn zoektocht naar een leuke modelbaan, heb ik gekeken vanuit één element wat ik zeker op mijn baan wilde hebben. Dat is het vierde klasse Waterstaatstation. Op de website van Holland Scale vond ik de plaatsen waar dit station heeft gestaan. Een van die plaatsen is Dedemsvaart. Voldoende aanleiding om te starten met een zoektocht op internet. Ik was blij verrast met alles wat ik vond over de treinhistorie van dit inmiddels niet meer bestaande station.
Station Dedemsvaart en haar omgeving hebben veel elementen om een aantrekkelijke baan te bouwen. Natuurlijk is er het station, wat ongeveer 16 km aflag van Dedemsvaart Dorp. Er is water en om de trein over het water te brengen en de scheepvaart niet te belemmeren, werd een spoordraaibrug gebruikt. Dat is ook een leuk onderwerp om te bouwen. Ook tref je er meerdere ophaalbruggen en een sluisje in de vaart. Aan de vaart hebben scheepswerven gelegen. Een daarvan is de scheepswerf Peters. Om van het station naar het dorp te reizen, bestond een tramverbinding. Ook was er een cichoreifabriek gevestigd en er waren kalkovens en een stellingmolen.Tussen het station en het dorp ligt agrarische grond. Het kanaal werd druk bevaren met verschillende type schepen.
Na wat gepuzzel vond ik op verschillende historische websites informatie en foto's die laten zien hoe de verschillende elementen eruit hebben gezien. Mede met behulp van Google Maps heb ik de locatie van de verschillende gebouwen kunnen achterhalen. Met Street View heb ik een indruk gekregen van de bebouwing langs de vaart.
Een volgende stap in mijn zoektocht was het vinden van schaalmodellen waarmee de situatie rond Dedemsvaart uitgebeeld kan worden. Van de meeste objecten heb ik "Look a Likes" gevonden. Dat zijn modellen die wel de indruk geven van de werkelijke gebouwen maar niet 100% gelijkend zijn. Het zijn in de handel verkrijgbare modellen. Met deze modellen kan ik enige snelheid maken bij het bouwen van mijn nieuwe treinbaan. Ook geeft de lijst van beschikbare modellen een idee van de totale kosten van dit project.
Ik werd steeds enthousiaster over het station en haar omgeving in Dedemsvaart. Ik maakte al enige schetsjes om een idee te krijgen van de grootte van de baan. Ik wilde niet over de afmetingen 1M x 2 M.
Onderstaand alvast de verschillende lokale elementen en de herkomst van de informatie.
In een volgend artikel zal ik de schetsen van de baan publiceren.
Afbeelding | Omschrijving | Bron |
Voormalig treinstation Dedemsvaart. Dit station is tussen oktober 1867 en mei 1938 in gebruik geweest en lag zo'n 16 kilometer van het centrum van Dedemsvaart. | ||
Draaibare Spoorbrug in de Dedemsvaart. Op achtergrond station en cichoreifabriek. |
http://www.beeldbanknieuwleusen.nl/cgi-bin/beeldbank.pl?ident=11490 | |
Tramlocomotief met goederenwagons van de DSM op het stationsemplacement te Dedemsvaart-dorp. | ||
Station Dedemsvaart. Rechts is het Tramstation en links het Treinstation. . | ||
Situatieschets van de kruising tramlijn met staatsspoor. | Beeldbank Museum Palthehof | |
De spoorwegovergang. Links de trambrug. Rechts achter de spoorlijn ligt het station Dedemsvaart. |
||
Scheepswerf Peters en het vrachtschip Rival. |
Beeldbank Historische Vereniging Avereest | |
Kalkoventerrein | Monumenten in de Gemeente Hardenberg. | |
Huizen aan de hoofdvaart | ||
Huizen aan de hoofdvaart | Google Maps |