Op een woensdag om ca. 10.00 uur, bestelde ik het Herenhuis via de website van Holland Scale. Tot mijn verbazing lag de volgende dag de bestelling al in de bus. Snel uitpakken dus. Het model zag er goed uit en ik wilde het eigenlijk gelijk bouwen. Ongeduldig als ik ben zie ik het liefst direct het resultaat. Maar de ervaring heeft geleerd dat voorbereiding het uiteindelijke model zeer ten goede komt. Ik heb mij voorgenomen dit keer het geduld op te brengen om het zo goed mogelijk te doen.
Ik ben geen superbouwer. Mijn modellen zul je niet in de bladen over modelbouw terug vinden. Maar deze hobby doe ik op mijn eigen niveau.
Omdat Holland Scale een gratis model belooft voor materiaal dat op de site gezet kan worden, test ik maar gelijk mijn digitale camera. Stap voor stap maak ik foto’s van de bouw. Ik stuur het naar Holland Scale en zie wel wat er gaat gebeuren.
Eerst wat verf verzameld. Op een eerdere gelegenheid kreeg ik van Holland Scale een methode aangereikt voor het bewerken van de muren. Om de strakke kleur van het plastic een natuurlijk uiterlijk te geven. In een verhuisdoos, die dienst deed als spuitcabine, heb ik de muren met twee spuitbussen bewerkt. Hier heb ik geen foto van maar ik zal het geheel kort beschrijven. Allereerst met een spruitbus in de kleur beige daarna met rood. En om de rode verf weer wat te temperen, nogmaals kort met beige. Door de muren van een redelijke afstand te besproeien met verf, bereik je het beste effect. Het wordt egaal, de hoeveelheid verf blijft klein en is eigenlijk vrijwel direct droog. Wanneer het resultaat niet naar je zin is doe je alles gewoon weer een keer over. Ook bij mij was dat het geval. |
|
Nu de kozijnen en de vensterbanken. De groene ramen geef ik een witte lijst. De vensterbanken behandel ik met dezelfde kleur. Door alle onderdelen nog aan elkaar vast te laten zitten gaat het verven gemakkelijk en kun bijna niets vergeten. | |
Een beetje verf uit de spuitbus, spuit ik in een verf bakje. Met een dun penseel wordt de verf aangebracht. Verf uit een spuitbus bevat meer verdunner dan verf uit een potje. Daarom is de verf nogal dun. Even wachten, tot een deel van de vluchtige stoffen zijn verdwenen, helpt. | |
Werken met een penseel op kleine randjes is wel eens moeilijk. Na wat experimenten heb ik een makkelijke manier gevonden. De punt van het penseel blijft naar de buitenzijde van het raam gericht. Hierdoor wordt voorkomen dat de losse haartjes de binnenzijde van de raamsponning raken. Met de juiste hoeveelheid verf en een rechte beweging lukt het een zijde van het raam geheel de schilderen. Met een beperkt aantal bewegingen krijg je het beste resultaat. Soms had ik het gevoel een robot te imiteren. Met de juiste slag en efficiente bewegingen gaat het snel een goed. |
|
Na het schilderwerk worden de ramen voorzichtig losgesneden en los gebroken. | |
Van de ramen worden de aanspuitingen met een mesje weg gesneden. Let op, deze hobbymesjes zijn uiterst scherp. Snijdt het liefst van je af en houdt andere vingers zo dat ze niet geraakt kunnen worden. | |
De voorgevel van het Herenhuis komt op mijn baan in de zichtzijde te staan. Daarom worden de ramen gesorteerd. Het beste schilderwerk komt in de voorgevel. Het mindere werk aan de achterzijde. | |
Mijn lijmpotje is voorzien van een doseernaald. Hierdoor komt er nooit te veel lijm op de onderdelen. Gebruik van te veel lijm leidt tot vlekken op het model. Dat wil ik voorkomen. | |
De voorgevel is hier met de buitenzijde naar onder gelegd. Nu worden een voor een de ramen in gelijmd. Let op dat de juiste zijde van de ramen boven komt. Eenmaal gelijmd is het vaak moeilijk te verwijderen. | |
De voorgevel is hier met de buitenzijde naar onder gelegd. Nu worden een voor een de ramen in gelijmd. Let op dat de juiste zijde van de ramen boven komt. Eenmaal gelijmd is het vaak moeilijk te verwijderen. | |
Nu de halsgevel maken. Deze bestaat uit twee delen. Met lijm worden deze aan elkaar bevestigd. | |
Als de lijm gedroogd is kan het geheel aan de voorgevel gelijmd worden. Zorg dat de hals recht op de voorgevel komt te staan. Plat neerleggen, op een strakke ondergrond, houdt tijdens het drogen alles recht. | |
De achtergevel wordt met de resterende ramen gevuld. De deur is het laatste onderdeel. |
|
Nu is het tijd om aan de voorgevel het grijze metselwerk te bevestigen. |
|
Achter de ramen wordt de doorzichtige folie gelijmd. In plaats van raam voor raam op maat te snijden en de lijmen kies ik voor een snellere methode. Leg de folie op de gevel en snijdt het geheel op maat. Dat wil zeggen alle ramen worden zo bedekt. Omdat de deur iets hoger ligt dan de ramen wordt hiervoor een uitsparing gesneden. De deur krijgt apart gesneden folie. Met een paar druppeltjes lijm op de ramen wordt de folie op zijn plaats gelegd. Dit kan nu goed drogen. |
|
Tijd voor de schoorstenen. Tot mijn verrassing bleek de achterzijde een handige aanwijzing te bevatten. De pijltjes wijzen in de montage richting. Zo kan dat in ieder geval niet fout gaan. |
|
Het monteren van de zijgevels. Eerst maar een kijken hoe het moet komen te zitten. Daarna de lijm aangebracht en de geveldelen tegen elkaar gedrukt. Ik heb ze even vast gehouden om alles op elkaar aan te laten sluiten. Gevels met kieren heb ik liever niet. Mijn bouwpakket bevatte goed passende onderdelen. Dat maakt het bouwen wel aangenaam. | |
Op dezelfde wijze werd de achtergevel van een zijmuur voorzien. Daarna kwamen de delen samen en de lijm houdt het geheel op zijn plaats. Het bouwwerk begint al aardig op te schieten maar is nog niet af. | |
Het bordes is aan de beurt. Eerst maar eens kijken hoe het tegen de gevel moet komen. Daarna wordt het in elkaar gelijmd. Ik heb er voor gekozen de hekjes pas te plaatsen nadat het bordes tegen de gevel is gezet. | |
Een klein klusje. | |
Ook het dak wordt voor het te lijmen eerst gepast. Dan krijg je meer gevoel voor de passing en waar je dadelijk wat meer moet ondersteunen met je handen. De delen worden van lijm voorzien en op hun plaats gebracht. | |
De nokpannen worden als laatste op het dak geplaatst. | |
De lijm van de schoorstenen is droog. Ze zitten stevig in elkaar. Op ieder dakdeel is een plaats voor de schoorsteen vrijgehouden. In de praktijk moet de bovenzijde van een schoorsteen boven de nok van het dak uit steken. Daarom wordt de lange schoorsteen op de laagste vrije plaats gelijmd en de korte op de hoogste. | |
De versiering op de halsgevel krijgt zijn plaats. De twee zijstukken worden losgesneden uit gietvorm en direct op de gevel aangebracht. Het stuk dat op de top van de gevel komt bestaat uit twee delen en dat moet natuurlijk eerst aan elkaar gelijmd worden. | |
Het bordes is weer aan de volgende fase toe. Het is hier al tegen de gevel gelijmd. Aan de voorkant komt een trapje. |
|
Soms is ook een schaar handig voor het op maat maken van onderdelen. Om een goed recht hek te krijgen wordt hier overtollig plastic weggeknipt. | |
Zorgvuldig wordt de lijm aangebracht en het hek op zijn plaats gezet. Ook het kleinere deel krijgt zijn plaats. Op de hoek waar de twee hekdelen elkaar ontmoeten geef ik nog even een extra druppeltje lijm. Dit zorgt voor de stevigheid. Zo zal het niet snel beschadigen. | |
Nog even het trapje aan de achterzijde monteren en klaar is het Herenhuis. Al met al is het toch nog een hele middag werk geworden. Ik ben tevreden over het resultaat. Het is weer een stukje voor de treinbaan. Maar voordat het daar komt te staan houd ik het nog een paar dagen in de kamer gewoon om naar te kijken. |